13. maaliskuuta 2011

Sienikeittoa


Olin ihan varma, että olin kirjoittanut sienikeiton reseptin jo ylös, mutta tosiasiassa kuvittelin. Eli tässäpä yksi vaihtoehto keittopöytään ja tässä on runsaasti sieniä.

Pakastimessa mulla ei oo mitään sieniä, joten oli turvauduttava kaupan varantoihin. Ostin herkkusieniä, mikä olikin sinällään ihan mielenkiintoinen kokemus. Ottaessani sieniä joku mies kommentoi, että ei niistä kannata keittoa tehdä, kun eivät millekään maistu. No, minä puolustamaan, että enhän minä niitä pelkiltään laitakaan, vaan kantarellien kanssa. Se oli sitten tälle mielehellekin hyväksyttävä yritelmä. Mutta miksi ihmeessä ryhdyin puolustamaan sienikeittoani ventovieraalle?

Nappasin kantarelleja säilykkeenä enkä edes kuvitellut mahdollisuutta, että ne ovat peräisin Kiinasta. Siis Kiinasta! No, käytin sienet kyllä, mutta pesin ne erittäin hyvin. Ja tiedänpähän nyt, että ihan Kiinaan asti voi mennä nähtävästi kantarellikeitolle.

Sienikeitto (n. 1 l)

2 rkl voita
1 sipuli
1 rs tuoreita herkkusieniä
100 g kantarelleja (säilykekin käy)
3 rkl vehnäjauhoja
1 litra vettä
suolaa
½ tl mustapippuria
1tl kirveliä
1 dl ruokakermaa



1. Kuullota sipuli voissa. Lisää viipaloidut herkkusienet ja kantarellit. Sienet saavat ottaa kevyesti väriä. Lisää joukkoon myös vehnäjauhot ja sekoittele.
2. Lisää vesi ja mausta. Keittele vähintään 30 minuuttia.
3. Lisää kerma ja kiehauta. Tarkista maku.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti